מערכת כיבוי אש והחוק בישראל

כדי להגן על חיי אדם ולמנוע פגיעה קשה במבנים ובסביבתם, החוק בישראל קובע שורה של תקנות וכללים ברורים מאוד. בפרט מוגדרים מבנים שבהם נדרשת מערכת כיבוי אש, בהם מבני מגורים, מוסדות ציבור, מתחמי מסחר ומגדלי משרדים. למעשה, במקרים רבים הדרישה למערכות אלה היא זו שתכריע האם יינתן היתר או רישיון לעסק. אם כן, לפני שאתם מקבלים החלטה האם להתקין מערכת כזו או לא, ולפני שאתם מתפתים לוותר על הצעד החשוב הזה כדי לחסוך עוד כמה שקלים, חשוב להבין מה אומר החוק ולמה המערכת הזה חיונית גם אם לא הייתם מחויבים להתקין אותה.

נתחיל מהסוף: מי פטור מהמערכת?

באופן כללי, מבנים חד-קומתיים אינם מחויבים בהתקנת המערכת, לפחות ברוב המקרים. גם במבני מגורים נמוכים יחסית אין כל חובה להתקין מערכת התרעה או כיבוי אש בכל קומה ברחבי המבנה, על אף שיש צורך בציוד כזה או אחר (כמו מטפים או גלגלונים). עם זאת, במקרים רבים גם במבנים אלה נוטים הדיירים לבחור בהתקנת מערכת כיבוי מתקדמת, בעיקר מתוך הבנה שהיא תספק הגנה טובה הרבה יותר למבנה, לתכולתו, וכמובן לכל אחד מהדיירים – מהצעירים ועד הקשישים.

אז מי כן מחויב בהתקנת המערכת?

למרות שמבנים חד קומתיים פטורים לרוב ממערכות כיבוי אש, ישנם מצבים בהם החוק עשוי לקבוע אחרת. זה נכון בפרט כאשר מדובר במבנה שאינו מיועד למגורים, אלא לצרכים אחרים, והתנועה בו ערה. לצורך הדוגמה, מוסדות חינוך ובתי כנסת הם נמוכים ברוב המקרים, אבל יש בהם תנועה משמעותית של אנשים. מערכות של גילוי עשן וכיבוי אש חיוניות במקומות אלה. כיצד עוזרת מערכת כיבוי אש? היא מזהה את האש בשלב מוקדם מאוד, מתרה בפני הנוכחים ומאפשרת להם להתפנות בבטחה תוך שהיא שולחת התרעה לכוחות הכיבוי וההצלה, ובזמן שהיא פועלת (באופן אוטומטי) לכיבוי האש.

מפעלים ובתי עסק – חייבים!

החובה להתקין מערכת כיבוי אש מוטלת בעיקר על עסקים, מפעלים ובעלי משרדים, ובוודאי כאשר יש במקום ציוד דליק או חשש מפני שריפה שעשויה לפרוץ מסיבות כאלה ואחרות. המטבח שפועל שעות ארוכות במסעדה או המכשור הכבד שעובד ללא הרף במפעל, כל אלה עשויים להוביל לפריצתה של שריפה במקום. לכן עסקים אלה נדרשים להתקין מערכת לצורך קבלת רישיון עסק, ובהיעדר מערכת תקינה ומתוחזקת היטב – העסק אף חושף עצמו לקנסות כבדים מאוד, מהם אפשר להימנע בקלות רבה על ידי תכנון נכון ועבודה מקצועית מראשית הדרך.